Cart 0
 

 met een holistische blik:

darm- gezondheid.

In onze darmen leven veel verschillende micro-organismen, voornamelijk bacteriën, die samen ons ‘microbioom’ worden genoemd. Onze gezondheid wordt sterk beïnvloed door deze bacteriën. De samenstelling van het microbioom is bij iedereen anders.

De dikke darm is betrokken bij onze vertering, afweer, vitamine aanmaak, stemming en prestaties. Het evenwicht van je microbioom is hierbij van essentieel belang. Het kan verstoord raken door allerlei leefstijl en omgevingsfactoren zoals voeding, antibiotica, roken, weinig bewegen, zware metalen en chemicaliën. Stress is ook gelinkt aan een verstoorde darmmicrobioom. Benieuwd naar je eigen darmmicrobioom? Doe dan ontlastingsonderzoek en kom erachter hoe jouw samenstelling jouw gezondheid beïnvloedt.

 

 

IMG_9334.jpg

Ontdek de oorzaak van jouw darmklachten

Heb je regelmatig last van je buik, opgeblazen gevoel, winderigheid en/of een wisselend ontlastingspatroon? Verteer je je voeding niet goed genoeg, of eet je dingen waar je eigenlijk niet tegen kunt? Dan wordt het eens tijd je te verdiepen in de wondere wereld van je darmen en het darmmicrobioom!

Doe een darmbacterie analyse! Je krijgt inzicht in jouw bacterie samenstelling. Aan de hand van deze uitslag maken wij een voedingsplan die jouw darmbacteriën gunstig kunnen beïnvloeden. Voor sommige kan dit betekenen meer vezels eten en voor andere bijvoorbeeld het nuttigen van meer eiwitten.

Meer weten over de onderzoeken.

Darm-brein relatie

Wist je dat je darmbacteriën communiceren met je hersenen en daardoor een sterke invloed hebben op allerlei hersenfuncties maar ook op je stemming en emoties? Onze darmen worden daarom ook wel ‘ons tweede brein’ genoemd. Een verstoord evenwicht in je darmen is een belangrijke factor in het ontstaan van psychische en mentale ziektebeelden zoals een depressie of angststoornis. Jouw darmbacteriën leveren neuro-actieve stoffen die de werking van de hersenen en zenuwstelsel beïnvloeden. De goede darmbacteriën (pro-biotica) temperen een stressreactie, voorkomen aanmaak van teveel cortisol (het stress hormoon), verbeteren het geheugen en verminderen depressie, angst of andere psychische klachten.