Intermittent Fasting

Iedereen heeft het er over maar wat is Intermittent Fasting nu eigenlijk en waarom is iedereen hier zo lyrisch over? Intermittent Fasting is eigenlijk ‘periodiek’ of ‘onderbroken’ vasten.

De voordelen van intermittent fasting

Intermittent fasting kent vele voordelen. Hierbij de belangrijkste op een rijtje;

  • verlaagt insuline niveaus en bloeddruk

  • maakt je cellen weer gevoeliger voor insuline

  • zorgt voor meer energie en beter slapen

  • helpt bij blijvend gewichtsverlies vooral door het verbranden van ontstekingsbevorderend vet

  • lagere ontstekingswaarden

  • verlaagt de kans op diabetes

Intermittent fasting voor dummies

Ok je bent een newbee en je weet niet of je dit allemaal wel zo leuk en makkelijk vindt. Geen probleem! Om je lichaam eens de kans te geven om te wennen aan langere periodes zonder eten kun je beginnen met het vervroegen van je avondeten - rond 17:00 of 18:00 - en het verlaten van je ontbijt zodat er minimaal 12 uur tussen de twee eetmomenten zit. Deze manier past eigelijk heel goed bij ons bioritme. Je eet wanneer de zon op is en je lichaam krijgt de kans te herstellen tijdens de 12 uur onthouding van voedsel.

Intermittent fasting 5:2

Je kunt er ook voor kiezen om twee dagen in de week níet of maar 25% te eten van de hoeveelheid dat je op een normale dag zou nuttigen.

Intermittent fasting 16:8

Bij de 16:8 manier verleng je de nachtelijke onthouding van voedsel tot 16 uur. Dit kun je een paar dagen in de week doen of bijvoorbeeld alleen doordeweeks en in het weekend niet.

Intermittent Fasting is geen dieet

Intermittent fasting is een leefstijl, geen dieet. Waar diëten wel voor gewichtsverlies zorgt, is het vaak slecht voor je gezondheid en zorgt het ervoor dat je lichaam in een spaarstand gaat waardoor de kilo’s er daarna juist extra hard aanvliegen. Met periodiek vasten gebeurd dit niet en zul je blijvend gewicht verliezen en daarbij kent het vele gezondheidsvoordelen.

Kun je dan nog wel dénken??

Nee je valt niet om als je periodiek gaat vasten. Je krijgt juist een helderder hoofd en hebt geen “mist meer in je kop” of duizelingen waarbij je normaal gesproken naar een boterham zou grijpen. Let wel, het is niet geschikt voor iedereen. Als je zwanger bent, borstvoeding geeft of een geschiedenis hebt van eetstoornissen is het niet geschikt voor jou.

Twee dagen niet eten en je dan de rest van de week volproppen met koekjes en hamburgers van de Mac gaat ‘m natuurlijk niet worden. Het is wel de bedoeling dat áls je eet, dit ook gezonde voeding is. Een 80/20 regel aanhouden is hierbij prima.

Intermittent fasting met behulp van een therapeut

Als je graag periodiek wilt vasten maar niet zeker weet hoe of je wilt wat ondersteuning kun je ervoor kiezen om te vasten met behulp van een therapeut. De therapeut kan je dan helpen om je bloedsuiker stabiel te houden op de dagen dat je gaat vasten.